Skip to content

Ik wil nog dit, ik wil nog dat en ik moet van alles wat

Ik heb een drukke tijd achter de rug: Tijs was jarig (alweer 7 jaar), Ik moest met mijn kinderen een week in quarantaine vanwege corona, en tussendoor alle extra zorg die nodig is voor Tijs. Met geduld, vertrouwen en elkaar redden we het wel!

We zijn inmiddels al weer een paar maanden verder en hebben de voorjaarsvakantie alweer achter de rug! In de voorjaarsvakantie is Tijs 7 jaar geworden. Dit hebben we gezellig gevierd met vrienden en familie. Helaas kregen Tijs en ik kort daarna corona en hebben we nog een week met zijn allen in quarantaine gezeten. Ik zag daar best een beetje tegenop, niet de deur uit mogen, zelf niet helemaal fit zijn en ook nog de hele dag de kinderen thuis. Maar het is gelukkig erg goed gegaan. We hadden die week mooi weer en hebben veel buiten in de voortuin gezeten en gespeeld.

Zeven jaar alweer!
Zeven jaar alweer… waar blijft de tijd. Zo zit je het ene moment nog in de babyfase, het leren kruipen en staan, en zo is hij alweer 7 jaar! Tijs doet het goed op school. Hij had begin dit jaar een fase waarin het elke ochtend strijd was om hem naar school te krijgen, hoewel hij het op school hartstikke leuk had. Deze fase is gelukkig weer voorbij! Geen gemopper meer in de ochtend!!

Ontwikkelingsobservatie
Vorig jaar hebben we, net als toen hij klein was, een ontwikkelingsobservatie gehad. Voorafgaand aan dit onderzoek hebben wij als ouders en school gedragsvragenlijsten ingevuld en op de dag zelf heeft hij allerlei opdrachten moeten uitvoeren. Tijs zijn verbale IQ is zeer begaafd, zijn performaal IQ is gemiddeld en de verwerkingssnelheid is beneden gemiddeld.

De uitslag: disharmonisch. Wat betekent dit?
Wanneer er een veel hogere score op het verbale IQ wordt gemeten dan op het performaal IQ ligt het denken en redeneren in taal dus op een veel hoger niveau dan het praktisch handelen.
Dit verschil leidt tot grote frustraties en teleurstellingen in zijn eigen kunnen. Hij is namelijk wel in staat om plannen uit te denken en te verwoorden op hoog niveau. Bij het uitvoeren van de plannen, raakt hij teleurgesteld in het resultaat, omdat het er anders uit komt te zien dan wat hij in gedachten had. Dit geeft constant het gevoel dat hij faalt. “Zie, ik kan het niet”. Daarnaast is hij in zijn fysieke handelingen niet zo goed en is zijn verwerkingssnelheid traag. Beide aspecten werken hier niet aan mee.

Eén keer per week therapie…
Om dit proces in betere banen te leiden krijgt Tijs sinds juni 2021 één keer per week therapie. Dit is begonnen met oefentherapie en is inmiddels overgegaan naar Psychomotorische Therapie. Hij leert tijdens de therapie om hier beter mee om te gaan; hoe kan ik helpende gedachten inzetten om de donkere wolkjes in mijn hoofd te laten verdwijnen; dit alles gaat spelenderwijs.
School weet uiteraard ook van deze uitslag en houdt hier rekening mee. Zo hoeft Tijs niet alle opdrachten te maken, want daar is hij simpelweg te lang mee bezig.
Zijn er ouders die dit beeld herkennen bij hun eigen kinderen? Of het herkennen van zichzelf van vroeger?

… en school, fysiotherapie, medische handelingen
Ik vind het soms best lastig om te zien hoeveel hij moet. Buiten de hele week naar school, 1x per weer naar de fysiotherapeut en 1x per week naar therapie. En dan nog alle medische handelingen (1x per dag darmspoelen en 5x per dag katheriseren).

Respect voor Tijs
Jezelf niet vrij kunnen bewegen zoals je zou willen, een lichaam dat niet altijd meewerkt. Terwijl hij ook het liefst uit school met zijn vriendjes wil spelen en ‘gewoon’ wil zijn. Respect voor deze grote jongen! Dit is soms een zure appel. Maar wel één waar we doorheen moeten en ook zeker doorheen gaan! Geduld en vertrouwen is wat we nodig hebben. En elkaar natuurlijk 😉

Back To Top